Key Visual
Zacznijmy od podstaw! Możliwe, że zauważyliście w różnych publikacjach, tekstach, zleceniach lub rozmowach, że stosuje się skrótowiec KV. Nie oznacza on nic innego jak Key Visual.
Czym tak naprawdę jest KV i dlaczego go stosujemy? Samo logo czy też jego umieszczenie na obrazkach, postach, plakatach to jeszcze nie Key Visual. By mówić o KV potrzebujemy:
- symboli
- kolorów
- fontu
To kod graficzny, który jest przewodnim motywem identyfikacji. Powinien wzbudzać emocje, z którymi chcecie aby była kojarzona Wasza marki. Key Visual ma odróżnić firmę na tle konkurencji. Istotna jest więc konsekwencja w pokazywaniu tego samego wizerunku firmy, którą zawieramy w przekazach reklamowych oraz innych materiałach graficznych i drukowalnych.
Key Visual wsparciem dla Logo
Są marki i firmy, które nie potrzebują rozbudowanej komunikacji wizualnej. Jeśli jednak staramy się o większy rozwój naszej firmy i chcemy by nasze produkty trafiały do szerszego grona odbiorców, wtedy musimy postarać o dodatkowe wsparcie dla naszego logo. Naszą markę opisujemy za pomocą elementów dekoracyjnych, dodatkowych, które będą współgrać z logo i będą w całości komunikatem wizualnym. Zabiegi te stosujemy na przykład na:
- szyldach
- reklamach
- ulotkach
- teczkach
- postach
Każdy z komunikatów może wyglądać inaczej lub tak samo. Ważne jest jednak by zachować spójność.
Jako odbiorcy/klienci, jesteśmy wstanie zapamiętać wiele obrazów, zdjęć, ikon, kolorów czy ilustracji. Dlatego tak ważne jest by komunikacja naszej marki była spójna i konsekwentna w swoim przekazie. Zdjęcia i ilustracje powinny być w podobnej stylistyce, aranżacji i kolorystyce. Elementy graficzne oraz czcionka powinny być zawsze te same. A co z logo? Ten drobny i prosty symbol, znak graficzny powinien być widoczny w każdym komunikacie wizualnym. Dzięki jego zastosowaniu odbiorca będzie miał pewność, że ma do czynienia cały czas z tą samą firmą. Spójrz jak wygląda to w projekcie, który stworzyłam dla Weroniki Leśniewskiej, która jest założycielką firmy SoLigal. W jej banerze mamy do czynienia z powtórzeniem elementów graficznych, koloru oraz fontu.
Key Visual widoczne w linii produktów
Produkty często wypuszczane są do sprzedaży w wielu wariantach, do których tworzy się osobny Key Visual. Jesteś właścicielem jednej marki ale tworzysz produkty, które są dedykowane tylko dla kobiet lub tylko dla mężczyzn. Potrzebujesz więc dla obu linii produktów osobnych elementów graficznych z odmienną treścią pasującą do profilu klienta.
Inaczej jest w przypadku produktu, który różni się funkcją, spełnia inne normy, wyróżnia go na przykład inny sposób zamknięcia i tak będzie w przypadku worków na śmieci. Marka Nipter, która prowadzi sprzedaż worków na śmieci i innych artykułów potrzebnych w każdym gospodarstwie domowym, ma swój własny Key Visual. Od marki Nipter możemy kupić trzy rodzaje worków, różnią się one przede wszystkim sposobem zamknięcia/wiązania, a jedna z linii worków jest zapachowa. Poznaj projekt, który miałam okazję realizować.
Jak powinien wyglądać dobry Key Visual?
Najważniejsze by przekaz wizualny marki był prosty i zrozumiały. Powinien wyróżniać się na tle konkurencji i być charakterystyczny dla swojej branży. Jakie elementy graficzne powinniśmy stosować na każdych z materiałów, z jakimi ma do czynienia nasz odbiorca:
- zdjęcia – o podobnych aranżacjach, kadrach, kolorach
- ilustracje – ten sam styl, kolorystyka i charakter
- typografia – stosowanie tych samych liter o tej samej wielkości
- konkretny element graficzny, który powtarzamy na wszystkich materiałach
- układ grafik względem tekstu
Dlaczego KV jest taki ważny?
Pamiętajmy więc, że Key Visual pomaga rozpoznać markę i zapisuje się w pamięci odbiorców. Poprzez układ kolorów, typografię, odpowiednie zdjęcia i filmy, budujemy konkretne odczucia wobec produktów. Gdy przytoczę tu przykład Żubra od razu nasuwają nam się na myśl reklamy ukazujące zwierzę na łonie natury, które staje w obronie słabszych od siebie. Chyba wzbudza to pozytywne emocje, prawda?